Aardgas wagens op CNG

Algemeen

Gecompresseerd aardgas (CNG) biedt een goedkoop alternatief voor de steeds hogere benzine- en dieselprijzen. De lage uitstoot van deze brandstof komt ook tegemoet aan de toegenomen bekommernis voor het klimaat en het leefmilieu: een wagen op aardgas stoot bijna geen fijnstofdeeltjes uit. De CO2-uitsoot is 27% minder dan bij benzinevoertuigen en 12% minder dan bij diesel en de uitstoot van stikstofoxiden (NOX) en koolwaterstof is 50 tot 60% lager dan die van benzine en diesel. Met de vele fiscale voordelen kan u bovendien een pak besparen zonder in te leveren op uw mobiliteit en uw rijcomfort. Kortom, rijden op aardgas is de laatste jaren aan een enorme opmars bezig.

Concept

CNG is de afkorting van het Engelse 'Compressed Natural Gas', in het Nederlands 'aardgas onder druk' genoemd. Bij CNG wordt het aardgas gecomprimeerd zodat het minder ruimte inneemt. Bij het tanken wordt het aardgas onder een druk van 200 bar in de wagen geïnjecteerd.

Zowel Volkswagen, Audi als Skoda hebben ondertussen al verschillende modellen die op CNG brandstof rijden. Enkele voorbeelden.

  • VW Golf (CO2: 92 g/km)
  • VW Golf Variant (CO2: 92 g/km)
  • VW Caddy (CO2: 112 g/km)
  • VW Caddy Maxi (CO2: 116 g/km)
  • Skoda Octavia Combi (CO2: 96 g/km)
  • Skoda Octavia Berline (CO2: 94 g/km)
  • Skoda Citigo (CO2: 79 g/km)

CNG Tankstations

Het netwerk van tankstations voor aardgas of CNG in België wordt voortdurend uitgebreid. In ons land kan u reeds aardgas tanken op tientallen plaatsen. Verschillende internationale actoren tonen grote interesse in de Belgische markt. In afwachting van de ontwikkeling van een netwerk aardgasstations in uw regio is het ook mogelijk om een bevoorradingspunt voor uw wagen op aardgas binnen uw muren te installeren.

Enkele referenties met betrekking tot aargas tankstations:

Audi A3 G-Tron

Audi A3 G-Tron met CNG

Milieubescherming

De Audi A3 Sportback g-tron is de eerste aardgasauto van Audi. Daarmee zijn ook langere trajecten met een flink lagere CO2-uitstoot te rijden. Dat is te danken aan een uiterst efficiënte aandrijflijn. De Audi A3 Sportback g-tron rijdt namelijk op aardgas of CNG.

Dankzij het bifuel-design rijdt de Audi A3 Sportback g-tron zowel op CNG als op benzine. Daardoor is de totale theoretische actieradius 1.400 kilometer. Voor de aandrijving zorgt een efficiënte viercilinder-in-lijn TFSI die is gemodificeerd voor het gebruik van CNG. De auto heeft een benzinetank van 50 liter en twee CNG-tanks die samen goed zijn voor 14,4 kg CNG.

De hoge efficiency van de Audi A3 Sportback g-tron is te danken aan het aandrijfconcept en andere innovaties. Zo is er de lichte bouwwijze van Audi. De gastanks zijn tot zeventig procent lichter dan stalen exemplaren. Dat komt neer op een gewichtsverlaging van 27 kg per tank. De CNG-tanks zijn van een sandwichconstructie gemaakt. Over een gasdichte laag polyamide is een laag CFRP gelegd (met koolstofvezel versterkte kunststof). Als omhulsel dient een laag GFRP (met glasvezel versterkte kunststof).

Ook de elektronische gasdrukregeling is een belangrijke component van de Audi A3 Sportback g-tron. Dit onderdeel bepaalt in elke rijsituatie de juiste gasdruk. Tijdens zuinig rijden met weinig toeren is de druk laag. Zodra de bestuurder het gaspedaal dieper intrapt, stijgt de druk. Als er bijna geen CNG meer is en de druk onder de tien bar komt, schakelt het motormanagement automatisch over op benzine.

Een laag verbruik, geringe CO2-uitstoot en toch sportief. De Audi A3 Sportback g-tron is dan ook de maatstaf in zijn segment. Bijzonder vooruitstrevend is de brede visie op duurzame mobiliteit. In Duitsland werd ’s werelds eerste industriële power-to-gas-centrale geopend, waar Audi met behulp van twee chemische processen het synthetische aardgas Audi e-gas maakt.

Bij de productie van Audi e-gas wordt net zoveel CO2 opgenomen als tijdens het rijden vrijkomt. Daardoor is het CO2-neutraal. Audi kijkt over de eigen grenzen heen en werkt aan een serie duurzame brandstoffen. Met het Audi e-gas uit de fabriek in het Duitse Werlte kunnen in Duitsland vijftienhonderd exemplaren van de Audi A3 Sportback g-tron jaarlijks elk vijftienduizend kilometer rijden.

Volkswagen EcoFuel

EcoFuel is de benaming van Volkswagen voor aardgas. Alle EcoFuel-versies van Volkswagen zijn vanaf de fabriek voorzien van aardgastechniek, en zijn daarmee de meest cleane en betrouwbare vorm van autorijden. Behalve met een 30 tot 40% lagere brandstofkost overtuigt de aardgasaandrijving ook door een lagere uitstoot van CO2 en andere vervuilende stoffen. Steeds meer pompstations voorzien de mogelijkheid om aardgas kan tanken.

Een auto met TSI EcoFuel levert optimale prestaties bij de laagst mogelijke uitstoot. De Golf TSI EcoFuel, bijvoorbeeld is uitgevoerd met een zuinige en krachtige TSI-motor. Deze werkt zowel op benzine als op aardgas.

Diverse Volkswagen modellen zijn er in EcoFuel-uitvoering. De Eco up!, de Touran en de Caddy. Deze zijn vanuit de fabriek ontworpen voor het gebruik van aardgas. Volkswagen modellen in EcoFuel-uitvoering kenmerken zich door een laag verbruik en een zeer lage CO2-uitstoot.

EcoFuel-modellen

De Touran, de Caddy en de up! zijn er in EcoFuel-uitvoering. Hun motoren zijn af-fabriek ontworpen voor het gebruik van CNG.
Deze modellen hebben speciale aardgastanks die onder de wagenvloer zijn geplaatst. EcoFuel-Volkswagens hebben een ruime actieradius – bovendien is er voor-het-geval-dát altijd een extra benzinetank aanwezig.

Aardgasaandrijving (CNG) is beschikbaar op : ECO-up! • Passat • Passat Variant • Caddy • Caddy Maxi • Touran • Golf en Golf Variant.

Dankzij die brandstof en de standaard aanwezige BlueMotion Technology (o.a. stop-start- en recuperatiesysteem) vestigt de nieuwste ECO-up! een record op het vlak van CO2-uitstoot, met gemiddeld slechts 79 g/km. Die waarde, een van de laagste ter wereld, bezorgt de motor van 50 kW (68 pk) een energielabel A+, waarmee hij aan de kop van het klassement staat.

Breed inzetbare duurzaamheid.

De EcoFuel-modellen van Volkswagen zijn door gunstige verbruik- en emissiecijfers bij uitstek geschikt voor particulieren en bedrijven die hun vervoersbehoefte zo duurzaam mogelijk willen invullen tegen zo laag mogelijke kosten. Berijders van EcoFuel-modellen hoeven geen concessies te doen op het gebied van comfort, ruimteaanbod, veiligheid en gebruiksgemak, terwijl de brandstofkosten veel lager liggen dan die van klassieke benzine- en dieselvoertuigen.

Ambitieuze milieudoelstellingen

Het Volkswagen-concern heeft zichzelf ambitieuze milieudoelstellingen opgelegd, waaraan EcoFuel belangrijk zal bijdragen. Zo moet in 2015 de gemiddelde CO2-uitstoot van het complete gamma met 30% zijn teruggebracht. Elke nieuwe modelgeneratie zal 10-15% zuiniger zijn dan de voorgaande. In 2015 zal de gemiddelde CO2-uitstoot bij Volkswagen Groep daardoor minder dan 120 g/km bedragen.

Tot 2018 wordt de productie bovendien 25% milieuvriendelijker. Concreet: een 25% lager energie- en waterverbruik én 25% minder emissies en afval. In 2020 moet de uitstoot van broeikasgassen bij de productie bovendien met 40% zijn verminderd. Om dit te realiseren, investeert Volkswagen de komende jaren miljarden euro’s.

Škoda G-TEC Modellen

De Škoda Octavia G-Tec

de nieuwe Skoda Octavia G-Tec

Hoe meer u rijdt, hoe groener u wordt. Hoewel hij er precies hetzelfde uitziet als een andere Octavia, beschikt deze uitvoering over een automatische omschakeling tussen de twee brandstofsystemen. Op CNG belooft hij een laag brandstofverbruik (3,5 kg/100 km), een lage CO2-uitstoot (97 g/km) en uiteraard lage gebruikskosten.
Gecomprimeerd aardgas spaart bovendien niet alleen het milieu maar ook uw portefeuille. Wanneer u een CNG-wagen kiest, geniet u ook een stillere en soepelere motor.

Wanneer u voor een Octavia opteert, wilt u uiteraard de allerbeste partner voor uw dagelijkse pendelritten maar ook voor lange ritten. Die vindt u in de Octavia G-TEC. Met zijn drie brandstoftanks (twee voor 97 liter CNG en een voor 50 liter benzine) verzekert hij een rijbereik van 1.330 kilometer zonder bij te tanken. De ideale auto voor milieuvriendelijke globetrotters met andere woorden.

De Škoda Citigo G-Tec

de nieuwe Skoda Citigo G-Tec

De Škoda Citigo G-Tec rijdt zowel op benzine als aardgas (CNG). Hoewel hij er precies hetzelfde uitziet als een andere Citigo, beschikt hij ook over een automatische omschakeling tussen de drie brandstoftanks: een van 10 l benzine en twee voor 72 l CNG (34,5 l + 37,5 l). Daarmee komt hij 550 km ver (350 km op gas + 200 km op benzine).

De Citigo G-Tec stelt zich tevreden met slechts 4,4 m³ (of 2,9 kg) CNG/100 km en produceert 79 g/km CO2 (ofwel 25% minder dan een benzinemotor). Bovendien is hij uitgerust met het GreenTec-pakket. Dit pakket omvat een stop-startsysteem, een energierecuperatiesysteem, een verlaagd chassis en banden met lage rolweerstand.

 

Archief

Openingsreceptie Machelen 2017

20 april 2017

Opendeurweekend november 2016

19 & 20 november 2016

Jasper Stuyven

15 november 2016

Audi Night 2016

8 november 2016

Opendeurweekend mei 2016

21 & 22 mei 2016

De VW Tiguan Night

19 mei 2016

Verbouwingswerken Machelen

1 maart 2016

Skoda Service

11 januari 2016

De Audi A4 Night

26 november 2015

Opendeurweekend 2015

14 & 15 november 2015

Dieselproblematiek
30 oktober 2015

Nieuwe Audi A4 presentatie 2015
19 juni 2015

Rijden op aardgas of CNG
20 maart 2015